بارکدخوان چیست؟

بارکدخوان , چیست؟ با 0 نظر

بارکدخوان ها یک جزء حیاتی در فرآیند مدیریت زنجیره تامین هستند که عملیات را ساده کرده و ضبط داده را تسهیل می‌کنند. با پیشرفت های تکنولوژی، اسکنرهای بارکد حتی قدرتمندتر شده و ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که می‌توانند فرآیند اسکن بارکد را ساده کنند.

امروزه انواع مختلفی از بارکدخوان ها در بازار موجود است که هر کدام قابلیت های خاص خود را برای صنایع و نیازهای تجاری خاص دارند. بارکد اسکنر برای خواندن داده های کدگذاری شده نیازی به تماس فیزیکی با سطح بارکد ندارند. این اسکنرها به فناوری‌های مختلف اسکن مانند پرتوهای لیزر یا LED برای گرفتن داده‌ها از بارکدها از فاصله تا چند سانتی متری، بسته به محدوده اسکن آنها، متکی هستند.

بارکدخوان های پیشرفته به دلیل برد اسکن طولانی تر و کیفیت ساخت بالاتر برای کاربردهای صنعتی مانند مدیریت موجودی انبار طراحی شده اند که در آن فاصله بین اسکنر و بارکد نسبتاً قابل توجه است.

انواع بارکدخوان چیست؟

بارکدها بر دو نوع بارکد تک بعدی و بارکد دو بعدی هستند. بارکدهای تک بعدی که بارکدهای لاینر نیز نامیده می‌شوند، کدهایی هستند که داده ها را به صورت افقی ذخیره می‌کنند و دارای یک سری خطوط عمودی با عرض های مختلف هستند. بارکدهای دوبعدی، کدهایی هستند که داده ها را به صورت افقی و عمودی ذخیره می کنند و دارای گرافیک یا الگوهایی مانند نقطه، مربع یا شش ضلعی هستند.

بارکد اسکنرها بر اساس توانایی آنها در اسکن بارکدهای یک بعدی یا بارکدهای دو بعدی طبقه بندی می‌شوند. بارکد خوان هایی که فقط بارکدهای 1 بعدی را می‌خوانند، اسکنرهای 1 بعدی (لیزری) نامیده می‌شوند. از سوی دیگر، اسکنرهایی که بارکدهای دو بعدی را می خوانند، اسکنرهای دو بعدی (نوری) نامیده می‌شوند. توجه داشته باشید که اسکنرهای بارکد دو بعدی می‌توانند بارکدهای یک بعدی و دو بعدی را بخوانند.

حتما بخوانید: بهترین بارکدخوان میندئو چیست؟

بارکدخوان لیزری یا تک بعدی

این فناوری اسکن به تکنیکی اشاره دارد که توسط اسکنر برای خواندن و رمزگشایی بارکدها استفاده می‌شود. فناوری های مختلف اسکن بارکد مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. بارکد اسکنرهای لیزری رایج ترین نوع دستگاه اسکن هستند. همانطور که از نام آن پیداست، این اسکنرها از فناوری لیزر برای خواندن بارکدها از سطوح مختلف استفاده می‌کنند.

اسکنر بارکد لیزری با پرتاب کردن یک پرتو نور متمرکز بر روی بارکد کار می‌کند که آن را به صورت یک الگو منعکس می‌کند. این نور منعکس شده توسط یک فتودیود شناسایی می‌شود که سپس اطلاعات را به یک تراشه رمزگشای یکپارچه ارسال می‌کند. تراشه رمزگشایی این اطلاعات را به داده های قابل خواندن ترجمه می‌کند و سپس به دستگاه میزبان ارسال می‌شود.

اسکنرهای لیزری می‌توانند بارکدها را از فاصله چند سانتی متری اسکن کنند و مدل‌های پیشرفته‌تر دوربرد هستند و می‌توانند فاصله بیشتری را اسکن کنند.  اسکنرهای لیزری می توانند بارکدها را بدون توجه به جهت تشخیص دهند. از نظر سرعت، اسکنرهای لیزری با سرعت اسکن تقریبی 500 اسکن در ثانیه، عملکرد چشمگیری ارائه می‌دهند.

اسکنرهای لیزری به دلیل عملکرد پیچیده درونی خود نسبت به سایر اسکنرها مستعد خرابی هستند. ین اسکنرها دارای چندین قسمت داخلی شیشه ای یا پلاستیکی هستند که در هنگام کار اسکنر به اطراف حرکت می کنند. این حرکت خطر آسیب را افزایش می دهد و اسکنرهای لیزری را در طول زمان مستعد خرابی می کنند.

بارکدخوان نوری یا دوبعدی

دستگاه های اسکن نوری هستند که از تکنیک تصویربرداری برای گرفتن داده ها از بارکدها استفاده می کنند. این اسکنرها با اندازه گیری دقیق شدت نور محیط ساطع شده از بارکد کار می‌کنند. یک بارکدخوان دوبعدی شامل مجموعه ای از حسگرهای نور است که در یک ردیف در داخل سر دستگاه قرار گرفته اند. این حسگرهای نوری مجزا بسیار کوچک هستند، اما قادرند شدت نور را اندازه گیری کنند.

از آنجایی که این سنسورهای نور کوچک، نور را از بارکد دریافت می‌کنند، هر سنسور جداگانه الگوی ولتاژ خود را مشابه الگوی بارکد تولید می‌کند. سپس این الگوی ولتاژ به طور متوالی در کل ردیف سنسور نور اندازه گیری می‌شود و به داده های قابل خواندن تبدیل می‌شود که به دستگاه میزبان ارسال می‌شود.

همانطور که اسکنر تصویر روی بارکد نگه داشته می‌شود، دوربین یکپارچه یک تصویر دیجیتالی از بارکد می‌گیرد که برای رمزگشایی به یک پردازنده تعبیه شده ارسال می‌شود. پردازنده به سرعت تمام داده های موجود در تصویر را تجزیه و تحلیل می‌کند و بارکد را در قالب داده قابل خواندن رمزگشایی می‌کند.

بارکدخوان های دوبعدی می‌توانند انواع بارکدها، از جمله نمادهای بارکد یک بعدی، دو بعدی و انباشته را اسکن کنند.

تصویرسازهای ناحیه دو بعدی پیشرفته ترین نوع بارکد اسکنر موجود هستند. این اسکنرها از ترکیبی از فناوری تصویربرداری و اسکن لیزری برای گرفتن بارکد از دورتر نسبت به سایر انواع بارکدخوان استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، اسکنرهای دوبعدی بسیار مفید هستند زیرا می‌توانند بارکدها را بدون توجه به جهت آن ( چه افقی، عمودی، وارونه ) اسکن کنند. برخی از تصویرسازهای پیشرفته دوبعدی نیز دارای ویژگی خواندن بارکد از سطوح غیر برچسب مانند صفحه نمایش کامپیوتر یا نمایشگر گوشی های هوشمند هستند.

مدل های مختلف بارکدخوان در بازار چیست؟

بارکد خوان های دستی تفنگی

رایج ترین نوع بارکد خوان هستند. همانطور که از نام آن پیداست، این دستگاه های اسکن برای اسکن بارکد در دست نگه داشته می‌شوند. آنها سبک وزن هستند و طراحی ارگونومیک تپانچه مانندی دارند که امکان عملیات آسان با یک دست را فراهم می‌کند.

یک اسکنر دستی دارای یک ماشه یا دکمه اسکن روی دسته است که با فشار دادن، فرآیند اسکن بارکد را آغاز می‌کند. این اسکنرها دارای مدل های سیمی یا بی سیم هستند و می‌توانند موارد را از فاصله نزدیک اسکن کنند.

برخی از مدل‌های بارکد اسکنر دستی دارای پایه‌هایی هستند که به دستگاه اجازه می‌دهد تا در موقعیت ثابتی قرار گیرد تا عملکرد بدون دست را بهبود بخشد. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار راحت است و در اکثر مکان‌هایی که بارکد استفاده می‌شود، مانند انبارها، فروشگاه‌های مواد غذایی و غیره یافت می‌شوند. ما در مانی پردازش بارکدخوان تفنگی میندئو 6200 را برای شما موجود داریم.

بارکدخوان کیوسکی

بارکد خوان های موجود در پیشخوان، دستگاه هایی هستند که در داخل میزها، کیوسک ها و سایر سطوح مشابه قرار می‌گیرند و به کاربران این امکان را می‌دهند که بارکد یک مورد را روی اسکنر بکشند تا آن را اسکن کنند. این دستگاه ها مشابه اسکنرهای ثابت کار می‌کنند با این تفاوت که آنها باید به جای روی پیشخوان در داخل پیشخوان قرار گیرند.

اسکنرهای داخل پیشخوان علاوه بر خواندن بارکد محصولات، می توانند کوپن ها، کدهای تلفن همراه و بارکد کارت های پرسنل را نیز بخوانند. آن‌ها همچنین در سیستم های POS موجود یا کیوسک های پرداخت ادغام می‌شوند. در واقع بیشترین کاربرد آن‌ها استفاده در بانک‌ها و بخش های مختلف پرداخت می‌باشد. ما در مانی پردازش بارکدخوان کیوسکی دوبعدی SMARTER-XL-3042M را برای شما موجود داریم.

بارکدخوان ثابت

اسکنرهای ثابت برخلاف بارکدخوان های کیوسکی به جای اینکه در پیشخوان تعبیه شوند، روی یک پیشخوان قرار می‌گیرند و کاربران بارکد موارد را از مقابل بارکدخوان عبور می‌دهند. آنها دارای ناحیه خواندن وسیعی هستند و نیازی به نگه داشتن یا فعال کردن اسکنر توسط کاربر ندارند. ما در مانی پردازش بارکدخوان ثابت اسمارتر 585 s را برای شما موجود داریم.

بارکد اسکنر ثابت، همانطور که از نام آن پیداست، دستگاه هایی هستند که در یک مکان ثابت نصب می‌شوند و می‌توانند اشیاء بارکد شده را هنگام عبور با سرعت بالا و حجم بالا بخوانند.

یک بارکد اسکنر ثابت به طور دائم بر روی دیوارها، نوار نقاله ها و سایر سطوح مشابه نصب می‌شود. آنها دارای یک براکت نصب قابل تنظیم هستند که به کاربران اجازه می‌دهد دستگاه را در هر زاویه یا ارتفاعی با توجه به نیازهای اسکن خود نصب کنند.

آنها برای کسب و کارهای بزرگی که به دنبال خودکارسازی فرآیندهای اسکن بارکد خود هستند، ایده آل هستند. این اسکنرها می‌توانند به سرعت و با دقت انواع بارکدها را بدون نیاز به فشار دادن هیچ گونه ماشه یا دکمه دستی بخوانند. این دستگاه ها بیشتر در خطوط مونتاژ، تسمه نقاله و ... نصب می‌شوند.

اسکنرهای بی سیم

بارکد خوان های بی سیم دستگاه هایی هستند که برای اتصال به دستگاه میزبان و انتقال داده نیازی به کابل یا سیم ندارند. این اسکنرها برای برقراری ارتباط با دستگاه میزبان به فناوری های بی سیم پیشرفته مانند بلوتوث، وای فای و RFID متکی هستند.

شایان ذکر است که همه اسکنرهای بی سیم خود با فناوری بی سیم عرضه نمی‌شوند. در عوض، آنها دارای حافظه داخلی هستند که می‌توانند داده های بارکد اسکن شده را ذخیره کنند. این اطلاعات ذخیره شده در زمان دیگری که اسکنر به یک ایستگاه پایه متصل به یک سیستم کامپیوتری ( معمولاً با یک کابل  USB) وصل می‌شود، منتقل می‌شود.

اسکنرهای بارکد بی سیم دارای یک باتری قابل شارژ یکپارچه هستند که انرژی اسکنر را تامین می‌کند. از آنجایی که آنها در مکان خاصی ثابت نیستند، این اسکنرها تحرک بیشتری را ارائه می‌دهند و برای برنامه های مختلف اسکن استفاده می‌شوند در مکان هایی که فاصله اسکن بارکد طولانی است، مانند انبارها، اسکله های حمل و نقل. ما در مانی پردازش بارکدخوان بی سیم FS380 را برای شما موجود داریم.

اسکنرهای سیمی

اسکنرهای سیمی دستگاه‌های اسکنی هستند که از کابل‌ها و سیم‌ها برای اتصال به یک سیستم میزبان مانند رایانه یا پایانه POS استفاده می‌کنند. این کابل ها، برق اسکنر را تامین می کنند و داده ها را از اسکنر به دستگاه میزبان انتقال می‌دهند.

اسکنرهای سیمی دارای چندین پورت اتصال از جمله  USB و رابط سریال RS-232 هستند. از آنجایی که اسکنرهای سیمی از طریق یک اتصال سیمی به دستگاه میزبان متصل می‌شوند، تحرک محدودی را ارائه می‌دهند.

بنابراین، اسکنرهای سیمی اغلب برای کاربردهایی که فاصله اسکن کوتاه است و موقعیت اسکنر ثابت است ترجیح داده می‌شود. اسکنرهای سیمی بیشتر در فروشگاه های خرده فروشی، داروخانه ها، کتابخانه ها، سوپرمارکت ها و سایر محیط های مشابه یافت می‌شوند. ما در مانی پردازش بارکدخوان سیمی اسمارتر 585 را برای شما موجود داریم.