کارت های بانکی

کارت , های , بانکی با 0 نظر

یک کارت هوشمند، کارت تراشه یا کارت مدار یکپارچه (ICC)، هر کارت جیبی با مدارهای یکپارچه جاسازی شده است که می تواند داده ها را پردازش کند. این بدان معنی است که می تواند ورودی را که توسط برنامه های ICC پردازش می شود دریافت کند و به عنوان خروجی تحویل داده شود. دو دسته گسترده از ICC ها وجود دارد. کارت های حافظه شامل تنها اجزای ذخیره سازی حافظه های غیر فرار و شاید برخی از منطق های امنیتی خاص است. کارت های میکروپروسسوری شامل حافظه های ناپایدار و اجزای ریزپردازنده هستند. کارت ساخته شده از پلاستیک، به طور کلی PVC، اما گاهی اوقات ABS. کارت ممکن است یک هولوگرام را برای جلوگیری از تقلبی بکار گیرد. استفاده از کارت های هوشمند نیز یک فرم احراز هویت قوی برای ورود مجدد در شرکت ها و سازمان های بزرگ است.

 

در سال 1959، شرکت آمریکایی اکسپرس نخستین اپراتور کارت اعتباری بود که کارت های پلاستیکی برجسته ای را به وجود آورد که کارت را به صورت دستی برای پردازش وارد کردند، پردازش سریع تر و کاهش خطاهای رونویسی را افزایش داد. دیگر صادرکنندگان کارت اعتباری به دنبال آن بودند. اطلاعات به طور معمول نقش برجسته کارت شماره کارت، تاریخ انقضا کارت و نام کارت اعتباری است. اگرچه روش وارد کردن به طور عمده توسط نوار مغناطیسی جایگزین شده و پس از آن توسط تراشه یکپارچه.

 

ویژگی های یک کارت بانکی
در اکثر کارت های بانکی، آنچه تراشه های EMV نامیده می شود (تراشه مربع براق در کارت شما تعبیه شده است)، هرچند هنوز هم یک نوار مغناطیسی برای کشیدن نیز وجود دارد. این تراشه ها سطح امنیتی بیشتری را برای جلوگیری از آسیب رساندن به حساب ها ارائه می دهد. 

کارت های بانکی نیز می توانند برای خرید تجارت الکترونیک استفاده شوند و به دارنده کارت اجازه می دهد که از حساب های مرتبط با کارت های خود برای استفاده از معاملات آنلاین استفاده کنند. خرید با کارت بانکی، حتی به صورت الکترونیکی، ممکن است توسط بانک صادر کننده در برابر تقلب محافظت شود.

در بسیاری از موارد، کارت های بانکی به چک کردن حساب ها گره خورده است. بودجه برای پوشش خریدها از این حسابها استخراج می شود. کارت های بانک همچنین می توانند به صاحبان کارت ها دسترسی به انواع مختلف حساب ها، مانند حساب پس انداز، زمانی که در دستگاه خودپرداز استفاده می شود. این می تواند برای اهداف مانند چک کردن یک حساب کاربری، ایجاد سپرده در این حساب ها یا انتقال بین حساب ها باشد.

بانک ها ممکن است انواع کارتهای اعتباری را برای استفاده از کارت های بانکی خود ارائه دهند، که قابل مقایسه با حق بیمه ارائه شده توسط شرکت های کارت اعتباری است. به عنوان مثال، یک بانک ممکن است برنامه هایی را ارائه دهد که در آن خرید با کارت های بانکی مرتبط با چک کردن حساب ها، هر بار که کارت استفاده می شود، یک مقدار اسمی پول بپردازد و این منابع را به حساب پس انداز صاحب کارت اضافه کند.

ممکن است یک بانک خط اعتباری خود را با استفاده از یک کارت اعتباری همراه با یک کارت اعتباری صادر کند که همچنین می تواند با دستگاه خودپرداز برای دسترسی به حسابهای مربوطه استفاده شود. همچنین کارت های پیش پرداخت که با وجوه بارگذاری می شوند، که ممکن است محدود باشد و تنها به یک تعادل افتاده دسترسی داشته باشند وجود دارد.

 

انواع مختلف کارت های بانکی چیست؟

انواع کارت های پرداخت می تواند بر اساس ویژگی های هر نوع کارت، از جمله:

 

Credit card.

Debit card.

Charge card.

ATM card.

Stored-value card.

Fleet card.

Other.

Embossing.

 به عنوان مثال :

کارتATM که در کشور ما استفاده میشود


کارت ATM (که تحت نام تعدادی نام شناخته می شود) هر کارت است که می تواند در ماشین های خودکار (دستگاه های خودپرداز) برای معاملات مانند سپرده، برداشت پول نقد، اخذ اطلاعات حساب و دیگر انواع معاملات، اغلب از طریق شبکه های بین بانکی استفاده شود. کارتها تنها برای دسترسی به دستگاههای خودپرداز صادر میشوند و اکثر کارتهای اعتباری یا کارت اعتباری نیز میتوانند در دستگاههای خودپرداز استفاده شوند اما کارتهای پرداختی و اختصاصی نمیتوانند انجام دهند.

استفاده از یک کارت اعتباری برای اخذ پول نقد در دستگاه خودپرداز به طور متفاوتی به یک معامله POS پرداخت می شود، معمولا هزینه های بهره را از تاریخ خروج نقدی جذب می کند. استفاده از کارت اعتباری معمولا علاقه را جذب نمی کند. صاحبان ATM خود شخص ثالث می توانند از اتهام استفاده از ATM خود هزینه کنند.